Jarní očista duše

 

Každý rok na jaře se pouštíme do velkého úklidu, odlehčujeme své jídelníčky a opět se začínáme více hýbat na čerstvém vzduchu. Aby bylo takové znovuzrození kompletní po všech stránkách, je vhodné zařadit do každodenní rutiny i duševní detox. 

Co si pod tím představit? Není to nic složitějšího než „detox hlavy“ – podobně jako se snažíme vyčistit si trávicí systém od těžkých zimních pokrmů, neměli bychom zapomínat ani na další složky svého zdraví a věnovat patřičnou pozornost rovněž stránce psychické. Přinášíme několik tipů, jak na to.

 

Naučte se meditovat

 

Že je meditace jen pro buddhistické mnichy? Kdepak, čím dál víc lidí už přišlo na to, že tomu je zcela naopak. Její kouzlo spočívá v překvapivé jednoduchosti – a právě díky tomu je dostupná každému. K meditaci není třeba dodržovat v podstatě žádná pravidla, někdo je dokonce schopen meditovat i při běžných činnostech, například jízdě autobusem. Cílem je zklidnění mysli – soustřeďte se pohledem na jeden konkrétní bod a nechte přitom své myšlenky zcela volně plynout. Ať už se vám budou v hlavě vynořovat jakékoliv starosti, snažte se vnímat je jako nestranný a vzdálený pozorovatel a nepřipouštět si jejich závažnost. Zpočátku to bude těžké, ale čím častěji se budete meditaci věnovat, tím snadnější se pro vás stane a zároveň bude brzy přinášet reálné výsledky. Není přitom důležité, zda meditujete minutu nebo půl hodiny – řiďte se vlastními pocity a nechte zkrátka svou mysl zcela uvolnit.

( Doporučuji meditaci https://www.youtube.com/watch?v=lZBPi0o3QAs )

 

 

Dejte si pauzu od digitálních technologií

 

Známe to asi všichni – bez internetu jsme jako bez ruky. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, kolik času vám krade pobyt v online světě, který vlastně nepřináší žádnou přidanou hodnotu? Jak často denně trávíme bezduchou konverzací na chatu? A skutečně musíme každou chvíli projíždět novinky na sociálních sítích? Součástí jarního detoxu by měl být i ten digitální. Možností, jak toho docílit, je víc – zkuste svůj pobyt na internetu cíleně omezit třeba jen na určitou denní dobu nebo se pro začátek naučte nebýt online alespoň v noci. Cílem není zcela se odstřihnout od moderních technologií a internetu (což ostatně není nejen možné, ale ani příliš praktické) – spíše jde o to vymanit se ze závislosti a naučit se nebýt jejich otrokem.

 

 

Nebuďte negativní

 

Všimněte si, kolikrát denně vás něco rozčílí a jak často vám unikne nějaká ta nadávka. A teď se zamyslete nad tím, kolik z těchto situací můžete skutečně ovlivnit. Opravdu má smysl nechat se vykolejit tím, že právě ujel autobus nebo začalo pršet? Pracujte na tom, abyste pokud možno automaticky mysleli pozitivně. V každé situaci hledejte to dobré, a pokud s ní nemůžete nic udělat, přinejmenším zkuste popřemýšlet o tom, jak se nenechat ovládnout emocemi. Zkrátka buďte nad věcí.

 

 

Myslete na sebe

 

Udělat si radost není nic, co by mělo vyvolávat špatné svědomí. Pokud nebudete mít rádi sami sebe, jen těžko dokážete lásku vyzařovat do okolí a ostatní to z vás podvědomě vycítí. Proto se nebojte začít u sebe a buďte na sebe hodní. Tím nemáme na mysli dopřávat si všechno, na co jen pomyslíte, a rozmazlovat se drahými dárky či sladkostmi. Měli bychom se ale naučit hledat zdravou míru a přistupovat k sobě se stejnými nároky, jaké klademe na své okolí. Součástí toho je i odpuštění – protože odpouštíme proto, abychom ulevili také sami sobě.

Písmena do článku poskládala: Barbora Jelínková

Zdroj foto: https://www.pixabay.com