Jak začít s meditací?

Uspěchaná doba, náročné poslední měsíce, nejistá budoucnost – to vše v lidech vyvolává spoustu obav a stresu. To vše vede k fyzickým i psychickým potížím, přitom někdy se stačí jen zastavit, nadechnout a vnímat jen sami sebe a svou lidskou část. Meditace je jakýmsi pomyslným zastavení vlastního života. Pár minut meditace může zklidnit mysl a dodat mnoho energie. K meditaci není potřeba nic zvláštního, stačí se na ni dobře připravit.

Vyhraďte si správný čas

Při meditaci jde především o relaxaci, takže by mělo být vše přizpůsobeno vašemu pohodlí. Při výběru času dbejte na to, aby nehrozilo vyrušení. Hodiny východu a západu slunce jsou také ideální pro meditaci. Tyto hodiny jsou časem, kdy je i doma klid, který vám pomůže snadno meditovat.

Vyberte klidné a příjemné místo

Klidné a tiché místo pomůže zejména začátečníkům v naprostém uvolnění. Hledejte místo, kde dosáhnete naprostého klidu – nezáleží na tom, zda je to váš obývací pokoj nebo odlehlý kousek louky či lesa.

Sedněte si do pohodlné polohy

Ačkoli je u meditace často znázorňována lotosová pozice, není vůbec nutná. Je to jen rozšířený mýtus. Sedněte si rovně se vzpřímenou páteří, ramena a krk mějte uvolněné a oči zavřené po celou dobu vaší meditace. Buďte naprosto klidní.

Před meditací nejezte

Ať už se rozhodnete meditovat ráno nebo večer, doma nebo v přírodě, dělejte to s prázdným žaludkem. Důvodem je ospalost po jídle. Meditaci však neprovádějte ani hladoví. Kručící žaludek a myšlenky na jídlo mohou být rušivým elementem. Meditujte přibližně dvě hodiny po jídle, podobně jako u cvičení.

Rozcvičte se

Jogíni provádějí vždy meditaci až po cvičení z jednoduchého důvodu: Cvičení pomáhá zlepšit krevní oběh, odstraňuje setrvačnost a neklid a tělo se cítí lehčí. Před meditací zkuste jemná jógová cvičení pro lepší uvolnění a efektivnější průběh relaxace.