CIzrna | Kulaté zlato

Cizrna neboli římský hrách je drobná luštěnina, kulatého tvaru a zlaté barvy. Je to druh fazole, která se využívá zejména ve středomořské a blízkovýchodní kuchyni. V naší kuchyni cizrna není stále patřičně doceněná. Přitom spolehlivě zasytí, skvěle chutná a má blahodárný vliv na naše zdraví. Obsahuje důležité bílkoviny, vápník a spoustu minerálů. Vegetariánům či veganům může vhodně nahradit maso. Proto objevujte cizrnu, a to ve všech jejích rozmanitých chutích!

Co cizrna obsahuje?

Tato luštěnina obsahuje velké množství vlákniny. Ta je důležitá jako prevence proti rakovině tlustého střeva. Kromě výše uvedených bílkovin, vápníku a minerálů, obsahuje hořčík, foláty a draslík, který prospívá srdci. V cizrně hojně obsažená vláknina – především ta rozpustná – dokáže snižovat hladinu škodlivého cholesterolu a zpomalovat vstřebávání cukru. Což je nesmírně důležité pro diabetiky.

Konzumace cizrny, ale i ostatních potravin bohatých na vlákniny, pomáhá také při snižování hmotnosti. Důvodem je nutnost cizrnu (potravu) déle žvýkat, takže tělo má více času na uvědomění, že je syté. Díky tomu omezuje přejídání.

Příprava cizrny

Před vařením je vhodné cizrnu namočit do vody na 10 hodin. Před vařením „první“ vodu slijte a kulaté zlato vložte do vody nové, čisté. Cizrnu vařte celou hodinu nad mírným plamenem. Mně se osvědčilo vařit ji v tlakovém hrnci. Dobu varu si tím zkrátíte jen na 20 minut. Zdravý a chutný pokrm tak vykouzlíte za podstatně kratší čas.

Recepty

Z cizrny si můžete připravit různé saláty, polévky, karbanátky (tzv. falafel), je výborná jako příloha k pečenému masu. V naší kuchyni je velmi oblíbená cizrnová pomazánka „humus“. Pár TIPů…

Vložte ji do salátu s kuřecím masem. Použijte ji jako přílohu k pečenému masu. Výborná je například uvařená na mírném plamenu s česnekem a opraženým celým římským kmínem. Další variantou je vaření, okořenění a opražení, což je skvělá náhrada ořechů či bramborových lupínků.

Dalším jídlem je cizrnová polévka, která se připravuje podobně jako čočková polévka. K obědu či večeři si můžete připravit cizrnové karbanátky. Cizrnu slijte, osušte a rozmačkejte, poté ji smíchejte s nasekanou cibulí, utřeným česnekem, vejcem, moukou, nasekanou petrželkou, solí, kmínem a kořením. Z hmoty utvořte karbanátky, které opékejte asi tři minuty v oleji z každé strany do zlatova.

Podobně si můžete připravit staročeskou cizrnu, která je výbornou přílohou k masu. Cizrnu lze připravit na paprice, na kari nebo jako „hummus“, což je uvařená a rozmixovaná cizrna, která se po ztuhnutí podává jako pomazánka na pečivo, jako předkrm nebo doplněk k pečenému masu.

Další příspěvky: