Propít se zeleným čajem ke zdraví

 

Zelená barva v potravinách v nás už od pradávna probouzí pocit, že daná věc je zdraví prospěšná. Tak třeba zelený špenát, zelený salát, zelené natě bylin, nebo zázračná hubnoucí zelená káva (Dobrá, tohle je malý vtip). Toto pravidlo neplatí rozhodně u všech potravin, zelený čaj ho ale rozhodně splňuje!

Vědci je zelený čaj označován jako tzv. zázrak v hrnku. Já sama jsem zelených čajů vyzkoušela spousty druhů a jsem jeho velkým milovníkem. Proto jsem se dnes rozhodla sepsat článek o tomto zázraku a rozdělit se s vámi o jeho blahodárné účinky.

Co ten zelený čaj vůbec je? Čaj, jako takový, se sklízí z rostliny čajovníku čínského. Na čaj se používají listy této rostliny, jak je moc dobře známo. Na rozdíl od černého čaje, zelený čaj neprochází procesem oxidace. Černý čaj se po jeho sklizení mechanicky naruší a nechá projít tímto procesem. To může trvat až několik týdnů. Zelený čaj tímto procesem neprochází. Listy se pouze suší, buď na pánvích, nebo se napařují a toto trvá jen pár dnů.

Proč bychom měli zelený čaj popíjet? Listy čajovníku neprochází oxidací, čili si zachovají veškerou svoji sílu.

  • Zelený čaj obsahuje velké množství vitamínu C a antioxidantů. Antioxidanty napomáhají našemu tělu zbavovat se volných radikálů, které v našem těle vznikají při nezdravé stravě, pití alkoholu, či kouření. Vitamín C napomáhá naší obranyschopnosti a podílí se na tvorbě kolagenu. Proto můžeme zelený čaj označit za pomocníka při kornatění tepen, zvýšené krvácivosti, či zlepšuje pevnost našich zubů.
  • Zelený čaj obsahuje kofein, ve formě teinu – „nakopne‘‘ tedy organismus bez vedlejších nepříjemných účinků, které někdy pití kávy může doprovázet. Napomáhá tak i lepšímu přemýšlení.
  • Zelený čaj snižuje hladinu cholesterolu (LDL) a to tedy vede k snížení rizika srdečně-cévních onemocněních.
  • Některé studie potvrzují, že zelený čaj kladně působí i jako prevence rakoviny, a to převážně kvůli obsahu antioxidantů.
  • Zelený čaj je zásadité povahy. Napomáhá při žaludečních a střevních potížích.

Musím ale také uvést, že zelený čaj je pouze doplněk stravy, která by měla být plnohodnotná a měla by jít ruku v ruce s naší životosprávou. Zelený čaj tedy není všelék!

Pozor na dávkování – při zvýšené konzumaci se nám může hůře usínat, a to právě kvůli obsahu kofeinu.

Jak zelený čaj připravit?

Největším průšvihem při přípravě zeleného čaje je jeho spálení. Voda, kterou čaj zalíváme, musí mít teplotu mezi 60-80 °C. Uvařenou vodu necháme necelých 5 minut stát, aby snížila teplotu na tu požadovanou.

Vezmeme svůj oblíbený hrníček a vložíme do něj cca 2 lžičky sypaného, nebo pytlík kvalitního zeleného čaje na 250ml a zalijeme vodou. Necháme odstát 2 – 3 minuty a pak slijeme/vyndáme pytlík čaje. Čaj lze louhovat i víckrát – musíme pak ale použít mírně větší teplotu vody a louhovat ho déle. Čaj po novém a novém nálevu mění chuť. Většinou pak chutná více nahořkle.

Čaj ale můžeme připravit i jako studenku. Nejlépe večer, před spaním, zalijeme čaj studenou vodou a necháme odstát přes noc. Ráno můžeme podávat.

Jaké jsou mé nejoblíbenější zelené čaje?

Jasmínový zelený čaj

Tento typ zeleného čaje je obohacen o květ jasmínu a celý čaj zjemní. Pokud tedy nemáte tolik rádi zelený čaj, začala bych přesně tímto! Je jemné, svěží chuti s nádechem jasmínových květů.

Gunpowder

Tento čaj je také známý jako perlový čaj. Tento typ obsahuje velký obsah teinu, je tedy vhodný např. místo kávy. Chuť je nahořklá.

Sencha

Tento zelený čaj můžu označit za takovou zelenou klasiku. Má velmi silné aroma a chuť. Někomu může připomínat lehce travnatou až rybí příchuť.

Matcha

Tak o Matche jste, myslím, už dávno slyšeli. Tento čaj se prodává v prášku a pyšní se právě účinky podobným kávě. Chutná mírně po řase, či někomu rybinou. Jde jen o zvyk a pro začátek si tento typ můžeme zjemnit citronem, nebo pomerančem.

Malé doporučení na konec. Pokud chcete zažít nepopsatelný zážitek z přípravy čaje, navštivte lokální čajovnu, kde vám čaj připraví přesně tak, jak se připravit má.

 

Další příspěvky: