Je sója škodlivá?

Letos je to již sedmý rok, co nejím maso. Celé tři roky, z těchto sedmi, jsem se také stravovala vegansky. Tento životní styl mi ale nevyhovoval, hlavně co se týče stránky výživové. Navrátila jsem se tedy zpět k vegetariánství. Ani ryby, ani šunku! Sója je v mém jídelníčku ale skoro na denním pořádku. Má konzumace sóji nějaká rizika?

Setkáme se spousty názorů. Jsou tu její odpůrci, jsou tu její milovníci. Nic není ale jen černé, nebo jen bílé. Dnes na nás sójové produkty vykukují z regálů zdravé výživy, proto je automaticky řadíme mezi zdravé potraviny. Jak to teda doopravdy je?

Hlavním problémem je obsah fytoestrogenů. Tyto estrogeny jsou svojí funkcí podobné těm skutečným pohlavním hormonům – estrogenům. Zvýšená hladina estrogenu může způsobit různé změny v dospívání (předčasný nástup puberty), nebo i neplodnost, to hlavně u mužů.

Dalším velkým strašákem je vysoká průmyslová úprava. Ta samozřejmě neprospívá žádné potravině. Touto průmyslovou úpravou vznikají různé polotovary, jako sójové párky, sójové salámy atd. Polotovary obsahují tzv. sójový izolovaný protein. Ten je ze sójových bobů získáván hodně pracným způsobem – boby jsou čištěny v hliníkových tancích. Hliník pak v čištěné sóje zůstává. Hodnoty hliníku se musí hlídat a musí splňovat určité bezpečnostní limity.

Narazíme i na geneticky upravené sójové boby. GM sója může vést k vývoji chronických onemocnění, obsahuje také geny z bakterií a ty mohou produkovat alergizující proteiny.

Takhle to zní naprosto příšerně, že? Musíme si uvědomit, že dlouhodobá nadměrná konzumace jakýchkoliv potravin bude mít nějaké dopady na naše tělo. Nemluvě o masných výrobcích, nebo samotném mase. Proto volme zlatou střední cestu! Sója v normálním míře tělu neškodí. Jde také o to, po jakém sójovém výrobku sáhneme. Protože jak už jsme se dozvěděli výše, je velký rozdíl zda je výrobek přirozeně vysrážený, nebo vysoce průmyslově upravený.

Klady sójových výrobků

Sója je velmi bohatá na rostlinné bílkoviny. Mimo bílkoviny také obsahuje tuky, tedy ty nenasycené. Ty výrobky, které by se měly objevit v našem nákupním košíku budou tofu a tempeh. Tihle moji dva oblíbenci při své výrobě prochází fermentací, výroba je tedy velmi šetrná a ještě blahodárně prospívá zdraví.

Sója neobsahuje žádný cholesterol. Pokud tedy hledáte zdroj bílkovin bez cholesterolu, kterou použijete k příloze, tofu, či tempeh jsou pro toto jako stvoření.

Obsahuje celé spektrum vitaminu B a minerály jako železo a vápník.

Není tedy důvod se sóje zcela vyhýbat. Rekapitulace celého článku zní:

  • Sóju s mírou, zpestřit si jídelníček s tofu/tempehem 3x týdně je v pořádku. Sójové nahrážky zařazujeme méně častěji
  • Vybíráme si šetrně zpracované sójové výrobky
  • Dbáme na české výrobce, kteří nepoužívají GM sóju

TIP: tofu můžeme obalit v trojobalu a osmažit, stejně jako bychom to udělali s klasickým řízkem, dá se také nasucho osmažit se solí, pepřem a přidat do salátů

Další příspěvky: